Vi har talt med Ida Skov

Nedtælling til kommunalvalget

Om præcis et år er der atter valg i kommuner og regioner. Rød+Grøn varmer hele året op til valget ved at besøge nogle af de mange nye medlemmer, Enhedslisten fik valgt ind i 2013. I denne måned har vi talt med Ida Skov, der er kommunalbestyrelsesmedlem i Frederikshavn.

Genudgivet 02.07.2017 09.14.2017

Simon Halskov, Rød+Grøn

Hvad er det værste ved arbejdet i kommunalbestyrelsen?

– Det er de sager i byråd og udvalg, hvor jeg er alene imod en beslutning, der vil få virkelig uhensigtsmæssige konsekvenser i vores kommune og for mennesker, som ikke kan forsvare sig. Jeg har f.eks. vidst, at en beslutning ville få ulykkelige konsekvenser for børn, der har det svært i skolen, for deres familier og for en stor gruppe lærere og pædagoger. De situationer er svære at acceptere. Jeg kender området rigtig godt, så jeg kan føle, hvordan det er at have et barn, der hver dag forsøger at løbe hjem fra en skole, det ikke kan holde ud at være i. Og jeg ved, hvor ødelæggende konsekvenserne er for arbejdsmiljøet for de lærere og pædagoger, der ved, hvordan de burde agere, men bliver forhindret i at gøre det på grund af politiske beslutninger.

Hvad er det bedste så?

– Når det lykkes for vores kommunalpolitiske udvalg at få sager igennem i byrådet eller bare få dem frem i offentligheden. Vi har ofte samarbejdet med borgergrupper om en god sag. Det er fantastisk at opleve, at borgere, som har oplevet dårlig behandling, stoler på os. De opdager, at vi har brug for deres indsats for at kunne lykkes i arbejdet for vores fælles sag. Det er opmuntrende at opleve, når Enhedslistens slogan ”fællesskab fungerer” ikke bare er ord, men virkelighed.

– Når vores medlemmer i kommunalpolitisk udvalg bliver ved med at møde op for at forberede byrådsmøder. Når jeg her seriøst kan få vendt de fejl, jeg begår, og stadig bliver bakket op. Det er også godt, når jeg får respons på henvendelser til vores folketingsmedlemmer, politiske udvalg eller valgte i andre kommuner og regioner. Selvom der ofte er kritik af vores medlemsdemokrati, så fungerer det på et højt niveau i Enhedslisten i forhold til andre partier.

Web, Flemming Hardy: fho  29-11-2016, 19:41 ,