Medlemsmøde + (orientering fra K pers.)

Hvornår

11/09/2018

Hvor

Maskinhallen
Skolevej 8, Frederikshavn, 9900
Indlæser kort...

Mandag d. 27. august holdte afdelingens KommunalPolitiske Udvalg møde og blev enige om nogle punkter, som jeg gerne vil informere jer om, og som vi skal tage formelt stilling til på næste medlemsmøde, som jo er afdelingens højeste myndighed.

1. Vi bestemte den principielle strategi for budgetforhandlingerne: Vi går efter at annullere det lokale omprioriteringsbidrag på 1 %, som alle udvalg ifg det budgetforslag, der foreligger fra administrationen, skal spare -på nær BU som slipper med at spare en halv %.  Den anden halve %, som BU ellers skulle spare bliver fordelt som yderligere sparekrav på de øvrige udvalg.

Det vil sige vi vil have ændret budgetforslaget, så der ikke fyres flere medarbejdere i børnehaver, ældrepleje og alle andre velfærdsområder.

Derudover vil vi ønske at der tilføres 0-6 års området  en pulje til bedre personalenormeringer, herunder fastholdelse af dagpleje i landdistrikterne.

Samt tilføres BU en pulje som skal være buffer til at finansiere uforudsigelige børne-fjernelses-sager, så disse ikke medfører nedlæggelse af stillinger i skoler og daginstitutioner som det ellers har været tilfældet hidtil.

Vi ønsker også at der ansættes en whistleblower ved kommunen, for at få brudt tavshedskulturen og det sygdomsskabende arbejdsmiljø.

Vi vil finde pengene til vores forslag ved at bruge noget af en pulje, som er afsat i administrationens budgetforslag (27,2 mio) som er tiltænkt ikke skal bruges, men sendes i kommunekassen når 2019 er omme. Eller bruge nogle puljepenge, som ikke er medregnet i budgetforslaget endnu, fordi kommunerne først får tildelt dem d. 31/ 8. vi forventer Fr.h kommune får tildeling fra denne pulje, det plejer kommuen at få.

Alternativt foreslår vi pengene til at finansiere vores forslag tages af kassen, som pt bugner.

Enhedslisten er inviteret til budgetforhandlinger med borgmesteren og 3 andre socialdemokrater d. 6/9 kl 8. Poul Erik, Aage og Ida deltager.

2. Vi vil forsøge at holde et offentligt møde med Jakob Sølvhøj, kommuneordfører i folketinget for El . Mødet skal have fokus på konsekvenserne af dårlige normeringer på børneområdet /kvalitet i børnepasningen.

3. Vi vil fortsætte med at samarbejde med Alternativet om at få højere miljøkrav til MARS.

Husk at tjekke vores fælles hjemmeside jævnligt. Der kan I bl.a altid se kalender med kommende møder. https://frederikshavn.enhedslisten.dk/

Besked fra webmaster Flemming:

Intra – Frederikshavn – Læsø

For medlemmer af Enhedslisten Frederikshavn-Læsø. Du behøver LOGIN for at læse referater og andre dokumenter af intern personlig karakter. HUSK at alle har det samme login. Har du glemt koden eller smidt den væk, kontakt venligst Flemming.

Har du spørgsmål kontakt gerne Flemming på 2985 8667

Det var alt for nu. I er velkomne til at maile kommentarer til Ida eller andre fra arbejdsudvalget.

Ellers ses vi til medlemsmøde d. 11/9.  Mødeindkaldelse med dagsorden følger senere.

Rød hilsen

Ida Skov