En afpillet fugl á la Post Danmark

Torsdag, 14. december, 2017, 12:16:24

Katastrofal afsporing

Regeringens pludselige udmelding om, at S-togene skal privatiseres er en afsporing af de store.

Det er den mest lukrative del af DSB, der skal sælges fra. Statsbanernes guldæg, hvor der er overskud og garanti for et stort og voksende antal passagerer. Udenlandske operatører – som det Hong Kong-kinesiske MTR – gør klar til at hugge til, når udbuddet kommer. Det er en politik, der risikerer at efterlade statsbanerne som en afpillet fugl á la Post Danmark nu Post Nord.

Bag lynforslaget om privatisering ligger EU’s ønske om at harmonisere og liberalisere togdriften med en ny jernbanepakke.

Planerne om privatisering er en katastrofe for den kollektive trafik. Vi har tidligere set, hvordan et flertal i Folketinget har solgt profitable forretninger i DONG og Københavns Lufthavn fra og vinket farvel til overskud, der i stedet er endt i skattely.

Samtidig vil man gentage en katastrofe fra Storbritannien, hvor regeringen privatiserede togdriften for 20 år siden. Resultatet er nedslidte og overfyldte tog, dyre billetpriser og massevis af strejker. Britiske passagerer bruger seks gange så meget af deres løn på togbilletter som i de europæiske lande, hvor togdriften er offentlig. Der skal laves profit, og det koster.

Tre ud af fire briter vil derfor nationalisere jernbanen, og lige så mange mener, at togbilletterne ville være billigere, hvis togdriften var offentlig.

Privatisering af S-togene er overflødig og ufornuftig. Der er brug for sammenhængende kollektiv trafik, der drives for befolkningens bedste. Ikke en ophugning af jernbanen, hvor de rentable og overskudsgivende dele bliver solgt fra, og resten må sygne hen. Det er et kæmpe svigt, ikke mindst over for folk i den såkaldte Udkant, som regeringen ellers forsøger at smigre sig ind på.

Bag lynforslaget om privatisering ligger EU’s ønske om at harmonisere og liberalisere togdriften med en ny jernbanepakke – EU’s fjerde. Det har unionen arbejdet hen imod i årtier. Ikke for befolkningernes skyld, men for at åbne for privat profit. Den kommer fra ét sted: Kunderne.

DSB og S-togene kører ikke perfekt, men udbud af togdriften betyder forringelser. Sig fra over for regeringens udsalg af jernbanen.

Dagbladet Arbejderen