En venstreorienteret EU-kritik

Brexit giver nye muligheder for et demokratisk, europæisk samarbejde
Et klart flertal af de britiske vælgere stemte i går for at forlade EU, og det sender chokbølger gennem Europa og Danmark. Millioner af briter fra hele det politiske spektrum sagde fra over for den økonomiske elite og EU’s centralistiske politik. Det var helt almindelige lønmodtagere i industriområderne og i Londons arbejder- og indvandrerkvarterer, der stemte for at forlade EU.

En venstreorienteret EU-kritik
Resultatet er klar begmand til eliten i både London og i Bruxelles. Det er også et nej til den sociale dumping og den afvikling af kollektive aftaler, som EU dikterer. Et nej til EU’s centralisme og demokratiske underskud. Og så var det meget direkte et nej til den aftale, som Cameron havde forhandlet hjem, som blandt andet ville betyde, at EU-borgere med arbejde i Storbritannien ville miste deres jobfradrag, mere løntryk og fattigdom.

Rigtig mange synes, at det er skræmmende, at højrenationalisterne i Storbritannien har fyldt så meget, som de har. Med rette. Men det er vigtigt at huske, at højreekstremisterne netop har vokset sig stærke på grund af EU’s udemokratiske og asociale politik. Den britiske befolkningens beslutning åbner muligheden for en progressiv forandring i Europa. En forandring, som vi i høj grad har brug for. Der er brug for at opbygge et andet internationalt samarbejde, som baserer sig på demokrati og flere rettigheder til lønmodtagere i hele Europa. Vi har brug for et internationalt samarbejde, der kan tage hånd om de mange flygtninge i stedet for at spille lande ud mod hinanden og sende uskyldige tilbage til et land som Tyrkiet, der konsekvent krænker menneskerettighederne. Vi har brug for et internationalt samarbejde, der sætter klima, miljø, sociale rettigheder og menneskerettigheder øverst. Og der er i den grad brug for mere – ikke mindre demokrati. Derfor skal vi udnytte det momentum, den britiske afstemning har skabt, og tage en debat om nye europæiske samarbejdsformer og alternativer til EU.

I Enhedslisten arbejder vi sammen med vores venner i resten af Europa på at samle en stærk, venstreorienteret EU-kritik og opbygge internationale samarbejder, der bygger på demokrati og medbestemmelse. Med de seneste afstemninger i Danmark, Holland og nu Storbritannien har flere europæiske befolkninger vist deres stærke modstand mod det centraliserede EU-system. Derfor synes vi også, at det vil være på sin plads, at den danske befolkning – på linje med den britiske – bliver spurgt, om vi stadig ønsker at være med i EU.

Folkeafstemning i Danmark
EU forhindrer i dag Danmark i at forbyde farlig kemi i legetøj, forhindrer os i at sætte en effektiv stopper for social dumping og kræver nedskæringer på velfærden i hele Europa. Og det sker på de europæiske befolkningers bekostning. Vi mener, at de danske vælgere skal spørges om, hvorvidt de fortsat ønsker at være en del af det, eller om de ønsker at arbejde for at opbygge alternative, progressive og demokratiske samarbejder mellem befolkninger i Europa og resten af verden.

Pernille Skipper, politisk ordfører

web Flemming Hardy; 17:49, 24.06.2016