FN-top: Ophæv sanktioner mod Iran, Cuba og Venezuela under coronakrisen

31. mar. 2020 – 09:27

Solidaritet i tanke ord og handling:

Der har er gode grunde til at kigge ud på den verden der ligger uden for Danmarks umiddelbare grænser, nemlig med et globalt udsyn i kikkerten. Den ondskab som USA`s sanktioner mod en lang række lande i verden er udtryk for er fuldkommen utilstedelig og direkte menneskefjendsk. Netop i disse Corona-tider hører det ingen steder hjemme at fortsætte af den vante snævre intolerante vej som USA imperialismen hævder at fastholde. Vi er derfor stolte over at kunne bringe den opsang til USA fra FN`s generalsekretær António Guterres

Web fho –  31.03.2020

Øget modstand mod sanktioner

FN-top: Ophæv sanktioner mod Iran, Cuba og Venezuela under coronakrisen

FN’s generalsekretær António Guterres, højkommissær for menneskerettigheder Michelle Bachelet, ekspræsident Lula da Silva, kongresmedlem i USA James McGovern og Argentinas præsident Alberto Fernández er blot nogle af dem, som kræver blokader og sanktioner ophævet i kampen mod COVID-19.

Jeg opfordrer til ophævelse af sanktioner, der er indført mod en række lande, siger FN’s generalsekretær António Guterres. Her fra G20-topmødet sidste torsdag om coronapandemien.
FOTO: Evan Schneider/UN Photo
USA-sanktioner mod 39 lande
Coronapandemi

Topfolk i FN og politiske ledere i flere lande kræver nu højlydt: Ophæv økonomiske sanktioner og handelsblokader, fordi de rammer landes kamp mod coronapandemien.

Lande, som er meget hårdt ramt af sanktioner, er Iran, Cuba, Venezuela, Nordkorea og Zimbabwe.

Det er fuldstændig samvittighedsløst at opretholde sanktioner i denne tid.
Jeffrey Sachs, økonomiprofessor

FN’s generalsekretær António Guterres appellerede til ledere af verdens 20 største økonomier, der afholdt et videomøde i G20-forummet i sidste uge:

“Jeg opfordrer til ophævelse af sanktioner, der er indført mod en række lande, for at sikre adgang til mad, grundlæggende forsyninger til sundhedsvæsenet og medicinsk støtte til COVID-19-indsatsen. I denne tid er der brug for solidaritet, ikke udelukkelse”, skrev Guterres ifølge det amerikanske magasin Foreign Policy.

“Vi må huske, at vi kun er så stærke som det svageste sundhedsvæsen her i vores tæt forbundne verden”, sluttede generalsekretærens appel.

Samtidigt udsendte FN’s højkommissær for menneskerettigheder Michelle Bachelet tirsdag den 24. marts en tilsvarende appel om ophævelse af sanktioner, fordi “begrænsninger i visse landes medicinske indsats imod den globale pandemi øger faren for os alle”.

“I denne skæbnetime … bør sanktioner lettes eller suspenderes”, skriver Bachelet, der er tidligere præsident i Chile.

50 døde læger i Iran

Hun sætter i udtalelsen blandt andet fokus på Iran og peger på de mange døde – herunder over 50 læger og sundhedsarbejdere.

Michelle Bachelet henviser til menneskerettighedsrapporter, der oplyser, at sanktionerne har forhindret adgang til livsvigtig medicin, herunder respiratorer og beskyttelsesudstyr til sundhedsarbejdere, skriver Foreign Policy.

Bachelet er på linje med FN’s generalsekretær, når han påpeger, at verdens lande et gensidigt forbundne, og at det har konsekvenser at overlade svage lande til sig selv:

“Epidemien i Iran spreder sig til nabolande og overbelaster sundhedsvæsenet i lande som Afghanistan og Pakistan”, advarer Bachelet.

Norske Jan Egeland, tidligere vicegeneralsekretær i FN og i dag formand for Norges Flygtningeråd, udtalte i sidste uge, at det er nødvendigt at ophæve alle økonomiske sanktioner, fordi de står i vejen for hjælpen til de, som har størst behov under denne pandemi.

Argentinas præsident Alberto Fernández var en af dem, som på G20-mødet greb appellen fra FN’s generalsekretær. I en TV-tale i Argentina erklærede han efterfølgende, at kampen mod COVID-19 skal få USA til at ophæve sine sanktioner mod Cuba og Venezuela. USA må indse, at det er en humanitær og ikke en politisk udfordring, verden står overfor, skriver det cubanske nyhedsbureau Prensa Latina.

Også andre politiske ledere i Latinamerika tager til orde mod USA’s blokader og sanktioner.

Cuba hjælper uden skelen til ideologi

Det gælder blandt andet Oscar Laborde, der er formand for Mercosur-samarbejdets parlamentariske forsamling. Mercosur samler Brasilien, Argentina, Uruguay og Paraguay i et frihandelsområde, som også Bolivia og Chile er tilknyttet.

Ifølge Oscar Laborde er det urimeligt at blokere Cuba, fordi landet sender læger og sundhedsbistand for at bekæmpe pandemien i andre lande, herunder i lande som det slet ikke deler ideologi med.

– I al sin ydmyghed, blokeret og med de mange begrænsninger, som følger heraf, leverer Cuba omfattende beviser på sin solidaritet, siger Oscar Laborde ifølge Prensa Latina.

Han henviste blandt andet til, at “Italien som et europæisk, liberalt, kapitalistisk og industrialiseret land har modtaget cubanske læger”.

Den daglige ledelse af organisationen De Alliancefri Landes – det såkaldte Koordinations-kontor – har også tilkendegivet, at “der må tages hurtige og effektive forholdsregler for at eliminere brugen af ensidig pression, som forhindrer mange nationer i at bekæmpe pandemien COVID-19”, oplyser Prensa Latina.

De Alliancefri Lande, som omfatter 120 lande, har siden et topmøde i efteråret 2019 i Aserbajdsjan øget sin kritik af især USA’s brug af sanktioner, der retter sig mod hele 39 lande.

LÆS OGSÅ: USA’s sanktioner øger antallet af dødsfald under coronakrisen

Brasiliens tidligere præsident Lula da Silva er også blandt de latinamerikanske personligheder, der udtrykker respekt for Cubas store indsats mod coronapandemien i mange lande og tilsvarende kræver, at USA ophører med sin blokade og fjendtlighed mod landet. Det samme lyder fra Bolivias kuppede præsident Evo Morales fra dennes eksil i Argentina.

Både i Europa og i USA er der en lang række organisationer og personer, som i den aktuelle situation rejser kravet om, at USA ophæver sine blokader – herunder ikke mindst mod Cuba og Venezuela.

I blandt andet Frankrig, Holland og Storbritannien er der også grupper af parlamentsmedlemmer, som støtter kravet om, at USA ophæver sine blokader.

Kravet rejst i USA

I USA står kongresmedlem James McGovern frem med kravet om, at blokaden mod Cuba ophæves nu. På vegne af otte mellemfolkelige organisationer og handelsforeninger i USA har han taget sagen op med krav om, at præsident Trump for en periode ophæver de sanktioner, som USA helt alene har indført mod Cuba. Det skal lette Cubas adgang til humanitære og sundhedsmæssige forsyninger, beretter Prensa Latina.

“Denne pandemi kender ikke til grænser og begrænses ikke af historie og politik”, skriver James McGovern, der er valgt til Repræsentanternes Hus i Massachussetts for Demokraterne.

Den amerikanske økonom Jeffrey Sachs fra Columbia Universitetet kalder USA’s sanktioner for galskab:

– Det er fuldstændig samvittighedsløst at opretholde sanktioner i denne tid. Det eneste moralske, fornuftige og lovlige at gøre er at stoppe denne galskab, der ødelægger andre landes sundhedssystemer, siger professoren til nyhedsbureauet AP.

Cuba har krævet det i 58 år

Cuba har krævet USA’s blokade ophævet, siden den blev indført i 1962. I den aktuelle situation siger Cubas regering, at den fuldt ud og aktivt støtter et tæt internationalt samarbejde i kampen mod COVID-19.

“Omfanget af den aktuelle krise, som et opstået med COVID-19, forpligter os til at samarbejde på tværs af politiske forskelle. Denne holdning forsvarer Cuba i forhold til alle nationer uden undtagelse. USA vælger fjendtligheden og isoleringen. Vi taber dermed værdifuld tid”, skriver Cubas udenrigsminister Bruno Rodriguez på Twitter.

Dagbladet Arbejderen