Fredsbevægelser afviser NATO-øvelse

Norden trækkes stadig dybere ind i forberedelser til krig… Stop NATO’s aggressive krigspolitik. NATO ud af Norden.
Fredsorganisationer fra Danmark, Norge, Sverige og Tyskland

Øvelsen startede i mandags og løber helt frem til den 29. september. Op mod 20.000 soldater fra Sverige, USA, Frankrig, Litauen, Estland, Finland, Danmark og Norge skal deltage. Det er den største militære øvelse i Sverige siden den kolde krig.

>> LÆS OGSÅ: Kæmpe NATO-øvelse i Sverige til september

Sverige som opmarchområde

Med øvelsen vil NATO træne brug af Sverige som opmarchområde til en eventuel krig med Rusland. Sverige er ellers kendt for at være et neutralt land, der står udenfor NATO.

NATO-øvelsen er da også kun blevet mulig på grund af den såkaldte værtslandsaftale, som den svenske Riksdag indgik med NATO sidste år. Værtslandsaftalen indebærer at NATO, efter invitation fra den svenske regering, må stationere tropper på svensk område.

“Norden trækkes stadig dybere ind i forberedelser til krig… Stop NATO’s aggressive krigspolitik. NATO ud af Norden!”, hedder det blandt andet i en udtalelse fra de danske og tyske fredsbevægelser Tid til fred – aktiv mod krig, Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed DK, Fredsvagten ved Christiansborg, Aldrig mere krig, Århus mod krig og terror, Stop terrorkrigen – Ud af NATO, Deutsche Friedensgesellschaft – Vereinigte KriegsdienstgegnerInnen landsforbund Hamborg-Slesvig-Holsten.

>> LÆS OGSÅ: NATO truer freden i Norden

I Norge er seks fredsorganisationer – KFF, Stopp NATO, Bestemødre for fred, Norge ut av NATO, Fredsbevegelsen på Nesodden og Norge For Fred – gået sammen om at tage afstand fra NATO-øvelsen og har vedtaget en lignende udtalelse.

Demonstration i Sverige

På lørdag arrangerer et bredt netværk bestående af 33 svenske organisationer og partier en demonstration  i Göteborg mod NATO-øvelsen. Her vil være taler og musik af blandt andre Michael Wiehe.

>> LÆS OGSÅ: NATO-demonstration lørdag og fredsløb søndag

Også i Danmark og i Norge mobiliseres der for at få folk til at deltage i demonstrationen.