Sinem Demir (Aalborg, Valgkreds øst)

2 – Sinem Demir (Aalborg, valgkreds øst)

26 år, født og opvokset i Odense, men er tyrkisk af oprindelse. Begge forældre er fra en mindre by i det vestlige Tyrkiet.

Skilsmissebarn. Har altid boet sammen med sin mor og storesøster. Har tre halvsøskende.

Sinem’s engagement i fællesskabet er formet af mange ting i hendes 26-årige liv. Men mest af alt er det nok formet af hendes mor, og den kamp, hun som kvinde er dømt til at kæmpe.

I starten af 90’erne gjorde hendes mor noget vildt, hun lod sig skille fra Sinem’s far. Hun gjorde op med forventningerne fra samfundet i en alder af 29 år, som ufaglært arbejder med to børn på henholdsvis 2 og 9 år. Hun og hendes veninder, på tværs af etnicitet, uddannelsesniveau og religiøsitet, etablerede sådan et søsterskab, så afhentning af børn, økonomi m.m. blev koordineret i fællesskab; hverken mændene selv, deres kørekort, eller deres biler var nødvendige. Alt kunne klares på cykel og med bus.

Disse mangfoldige feminister lod Sinem forstå vigtigheden i at gøre op med patriarkatet, og i at række hånden ud til alle, uagtet køn, seksualitet, etnicitet og religiøs overbevisning.

Sinem husker, hvordan hun savnede sin mor, der måtte tage på arbejde kl. 4.30 og først var hjemme igen kl. 17. For selv om Sinem var heldig, og voksede op i en tid, hvor pædagogerne i daginstitutionerne havde tid til børnene, var det altså mest af alt hendes mor hun ville have. Derfor synes Sinem, at det er så vigtigt, at vi diskuterer 30-timers arbejdsuge.

Tanken om at gøre en forskel, at hjælpe andre og engagere sig i politik, har altid været der, og startede nok for alvor da Sinem blev elevrådsformand i folkeskolen. Sidenhen har hun både været medlem af forskellige organisationer, politiske sammenslutninger, været med til at danne et antiracistisk netværk, og nu blevet førstegangskandidat til Folketinget.

Sinem interesserer sig især for ligestilling, integration, beskæftigelse, arbejdsmarked, sundhed, psykiatri, velfærd, retspolitik og boligområdet.

Andre oplysninger om Sinem:

Har været i arbejde siden starten af 7. klasse, altså som 14-årig. Sit 2. job havde hun i ti år (salgsassistent) .

Er ansat hos Jensens Bøfhus som værtinde, og har været det 6,5 år. Er valgt som tillidskvinde/ tillidsrepræsentant.

Er medlem af og aktiv i 3F.

Frikøbt fra Jensens Bøfhus henover sommerferien i 2018, og blev 3F’s hovedkoordinator på Jobpatruljen i region Hovedstaden, Nordsjælland og Bornholm. Deltager også i projektet ”Tivoli Food Hall”.

Studerer Mellemøstens Sprog og Samfund på Københavns Universitet Amager.

Har i løbet af 2018 taget et kursus som Faglig Meningsdanner hos Cevea.

Er medstifter af et tværpolitisk netværk, ”Mangfoldige Stemmer – Mod racisme.”

Er den kvindelige ordfører for HDK-Danmark (Enhedslistens tyrkiske søsterparti, HDP’s organ i Danmark)

Under kommunalvalget 2017 var Sinem nummer 19 på listen i København. Hun havde alligevel en meget travl valgkamp, som gik over al forventning. 525 personlige stemmer blev det til, hvilket gjorde at hun sprang listen og blev 3. suppleant.