Enhedslistens klimaplan 2030

KLIK = Enhedslistens klimaplan 2030

Hvilke tiltag er nødvendige for at kunne opfylde Danmarks klimaforpligtelser? Og hvordan kan det gøres, så regningen ikke sendes til helt almindelige lønmodtagere og dem med de laveste indkomster? Det svarer Enhedslisten nu på i en sammenhængende plan, der er den første af sin slags i Danmark.

Klik = en stor artikel om vores klimaplan

Enhedslisten har lavet en komplet klimaplan, der helt konkret viser, hvad der skal til, for at Danmark bliver CO2-neutralt i 2040. En plan hvor intet udskydes til kommissioner, ingen sektorer springes over, og hvor vi ikke kun fremlægger mål, men også giver svar på, hvordan vi når dem. Det har intet andet parti gjort før os.

Naturens vidunder

Vores klimaplan er gennemregnet og fuldt finansieret – for hvert tiltag i planen viser vi, hvor meget CO2 der kan reduceres, og hvad det vil koste. Men vores klimaplan er også socialt balanceret. Vi sætter ikke bare afgifter op, så det rammer almindelige lønmodtagere meget hårdere end direktøren. Det er ikke fair. Alle forbrugsafgifter i planen sendes derfor tilbage til dem med de laveste indkomster. For dem, der sviner mest, skal også betale mest.

Jeg er rigtig stolt af vores plan. Vi beviser nemlig både, at det kan lade sig gøre at omstille i tide og se vores børn og børnebørn i øjnene, men også at det ikke behøver at være ramme helt almindelige mennesker hårdt. Det giver håb for fremtiden.

Bedste hilsner
Pernille Skipper, politisk ordfører

Hovedpunkter fra Klimaplanen:

• Der indføres en forpligtende klimalov, der binder den siddende regering til, at Danmark holder sig på kursen mod 70 pct. CO2-reduktion i 2030 og mod at blive et såkaldt nulemissionssamfund senest i 2040.
  • Den sidste benzin- og dieselbil sælges i Danmark i 2025, og der indføres en kontant støtte til køb af 250.000 elbiler fra 2020 til 2025. Støtten varierer fra 50.000 til 100.000 kroner.
  • Der investeres 40 milliarder kroner i vores tog, busser og offentlig transport over de næste ti år. Billetterne skal være billigere, så priserne for offentlig transport sænkes med 30 pct. fra 2020.
  • Der indføres en CO2-afgift for landbruget, hvor pengene føres tilbage til landmanden, så han kan omstille sin produktion til bæredygtig. Det sikrer, at regningen ikke ender hos den almindelige forbruger, som en kødafgift vil medføre.
  • Virksomheder skal ikke længere have gratis CO2-kvoter. De skal betale. Men pengene føres tilbage til virksomhederne som støtte til grøn omstilling, så ingen behøver at dreje nøglen om.