Spring kammerat en anden verden er mulig

DEN LILLE RØDE FESTIVAL SATTE KURS MOD EN BEDRE VERDEN:

Politik, kultur, samvær og fællesskab gik op i en højere enhed

Under parolen SPRING KAMMERAT – EN ANDEN VERDEN ER MULIG mødte musikere, talere, politiske aktivister og nye interesserede hinanden i Vildmoseporten den 24.juni til rød festival. Et vellykket arrangement med et overskud på kr. 20.000 til Arbejderen. Det må give blod på tanden til en opfølger i 2018.

Festivalen var foromtalt i Arbejderen d. 15. juni, hvor medlemmer af arrangørgruppen fortæller om baggrunden for initiativet og deres vidt forskellige succeskriterier.

NYE ANSIGTER FANDT VEJ

Ifølge arrangørerne fandt 140 personer, repræsenterende flere generationer, vej til festivalen og bidrog til en rigtig god stemning. Og det var ikke kun, hvad man på moderne dansk kalder “the usual suspects”, der mødte op. Der var så vidt undertegnede kunne vurdere mange nye ansigter.

Rikke og hendes søster fra Sjælland, der ferierede i Skiveren og havde googlet “Musik i Nordjylland”, fordi de trængte til at komme lidt væk fra sommerhuset. At det var en rød festival trak mere til end stødte fra.

Ingen af de to søstre kendte til Arbejderen, og havde derfor aldrig holdt en sådan i hånden, men det skulle der vist ændres på fremover. Søstrene fandt arrangementet meget flot, stemningen inkluderende og nød de mange gode kunstnere og musikere, der stillede op.

Ligesom Jonnas og Thomas’ gastronomiske udbud var mangfoldigt fra Palæstina-boks, Latina-boks, Kartoffel-Porre-sufflé til forskellige pølsehorn, var de musikalske tilbud også et overflødighedshorn, der blev præsenteret af Tanja Bjørn Zabell.

MENNESKER, MAD OG MUSIK

Konferenciøsen var i dagens anledning klædt ud som den “røde tråd”, der vittigt og effektfuldt bandt de musikalske og politisk indslag sammen, samt gav praktiske vink for eksempel om, hvornår der IKKE var kø ved toiletterne.

Den musikalske underholdning indledtes af nordjyske Mikael K og blev afsluttet af københavnske De Røde Ører, som undertegnede ikke hørte. Mæthedspunktet var nået inden de skulle optræde, fordi jeg også fik hørt de to meget forskellige trubadurer Jens Jepsen og Jens Jeppesen, og rok og rul med Kejser Larsen, der fik sat kul på. Urban Folk og Sigurvin Sigurdsson må også vente til en anden god gang.

LANGT FRA DAMASKUS TIL KØBENHAVN

At lade Mikael K indlede er oplagt. Han har en fin lyrisk åre, der i denne dags sæt-liste fint kom til at tematisere, hvad festivalen skulle komme til handle om: at vi almindelige mennesker alle er ekstraordinære og specielle. Vi har valg at foretage. Vi kan gøre noget. “Der er langt fra Damaskus til København”, sang Mikael K, men der er også langt fra Vejle og Thyborøn til Christiansborg, specielt når den “lille mand m/k” skal have fat i “systemet”.

Bjarne Lykke  holder tale

Arbejderens Venner havde indbudt 3F-tillidsmand Bjarne Lykke til at holde tale. Bjarne har kastet sig ind i kampen om at få regeringens vedtagne pensionsreform trukket tilbage. Bjarne er ikke partiorganiseret, men rød er han. For Bjarne er målet, at vi igen får et samfund, hvor vi viser empati og medfølelse, og derfor hjælper de svageste og viser respekt overfor hinanden.

KAMPEN MOD KEMIGIGANTEN

Jens Østergaard  th

Jens Østergaard præsenterede engageret sin og Flemming Højgaard Madsens bog “Fisk kan ikke tale – En fiskers kamp mod Cheminovas forurening”. Fiskeren, også kendt som Rav-Aage fra Thyborøn, var den lille mand der tog kampen op mod kemigiganten.

Forlaget Rebild skriver, at bogen er den “ucensurerede og på alle måder “giftige” historie, som myndigheder, politikere, Cheminova og fabrikkens ejere, herunder Aarhus Universitets Forskningsfond, igennem mange år har forsøgt at gemme under sandet sammen med det kemiske affald.” Bogen vil i sin helhed blive anmeldt i Arbejderen engang i efteråret.

POLITIK I VILDMOSEPORTEN

Vildmoseportens røde lade dannede de perfekte rammer for det vellydende varierede musikalske program, som også kunne høres i læ på den solbeskinnede gårdsplads gennem den åbne ladeport. Frygten for dårligt vejr var hermed elimineret.

I den tilstødende staldbygning var der boder med forskelligt politisk oplysningsmateriale fra Lopper mod EU/Kaas, Arbejderen, Carl Scharnberg fonden med flere. Her var der mulighed for at få en god politisk snak. Eneste minus var nok, at madsalgsboden blev gemt lidt væk i stalden og formodes at være gået glip af en del impulskøb.

Ellers var organiseringen af arrangementet en præstation til UG med kryds og slange – altså langt mere end hvad et moderne 12-tal dækker. Stor ros til arrangørerne, der formåede at skabe ikke blot et vellykket arrangement, men også et overskud på kr. 20.000 til Arbejderen. Det må give blod på tanden til en opfølger i 2018.

MÅSKE RØD FESTIVAL 2018

På Den Lille Røde Festival i Biersted – dejligt associativt navn – var der det, som jeg har savnet de sidste mange år til 1. maj arrangementer i Kildeparken i Aalborg: politik, kultur, samvær og fællesskab gik op i en højere enhed.

I Biersted handlede det ikke om øl, partipolitik og parlamentsfiksering, men om kampen for et bedre samfund som ramme for vores liv fra vugge til grav. Og vi har brug for at kæmpe, som talerne var gode eksempler på til efterfølgelse. SPRING KAMMERAT – EN ANDEN VERDEN ER MULIG.

Jeg er sikker på, at de fleste af de 140 besøgende allerede glæder sig til næste år. Vi behøver ikke at frygte regnvejret.

Kultur anmelder Allan Vokstrup