Nye grønne arbejdspladser

Forslag fra Enhedslisten om at skabe nye arbejdspladser ved omstilling til grøn produktion af fødevarer.

Fødevareministeriet har oprettet en task force, som skal hjælpe offentlige køkkener med at købe mere økologisk og lokalt. Det skal Frederikshavn Kommune benytte sig af.

Der er store perspektiver i at kommuner satser på at købe lokale økologisk fødevarer, det vil skabe flere lokale arbejdspladser og forbedre miljøet og sundheden.

Lokale og økologiske fødevarer skal i højere grad være i fokus, når kommuner og andre offentlige institutioner køber ind til deres køkkener. Derfor har Fødevareministeriet afsat 17 millioner kroner til en task force, som skal sikre grønne indkøb i offentlige køkkener i 2013-2016.

Ideen om Task Force Fødevareudbud er udviklet af Økologisk Landsforening, Landbrug & Fødevarer, Københavns Madhus og Madkulturen som har erfaret, at der er behov for hjælp og rådgivning til de indkøbsansvarlige og til udbudsjuristerne i landets kommuner.

Enhedslisten Frederikshavn foreslår byrådet at:

Administrationen indbyder indkøbsansvarlige, ekspertise fra Aau, kommunale leverendører af mad til ældre og institutioner, interesserede lokale landmænd og interesserede ledige til workshop eller temadage for at sætte gang i at der omlægges til økologi, med fokus på at efterspørge lokalt producerede fødevarer, med hjælp fra Fødevareministeriets task force.

For at omlægningen kan få størst mulig positiv betydning for beskæftigelsen kan administrationen hjælpe nye initiativer, med at søge økonomisk støtte i “pulje til grønne ildsjæle”, som er en pulje på 16 mil. til at hjælpe nye “grønne tiltag i gang.