Smæk kassen i for grådige landmænd

af Nikolaj Villumsen

Onsdag, 04. marts, 2020, 06:05:46

Smæk kassen i for grådige landmænd

Trusler, tæsk og fyring. Det var konsekvensen for den rumænske landbrugsmedhjælper Florin Porosnicu, da han nægtede at melde sig ud af 3F. Den slags overgreb skal vi ikke acceptere. Respekterer landmændene ikke foreningsfriheden, så skal kassen smækkes i for landbrugsstøtten.

Min oldefar organiserede i 1930’erne landbrugsarbejdere i Vestjylland. Jeg kan huske historierne om, hvordan de arbejdere, der organiserede sig i fagforeningen, blev fyret og sortlistet af landmændene.

Mens landbrugets arbejdsgivere er førende, når det gælder social dumping, så er de samtidig også førende, når det gælder modtagelse af EU-støttekroner.

Den slags overgreb burde være fortid her snart 100 år efter, men det er desværre stadig en del af virkeligheden i Danmark i 2020.

Senest har Fagbladet 3F afsløret, hvordan den rumænske landbrugsmedhjælper Florin Porosnicu, der var ansat hos Danmarks største mælkeproducent Hejrskov Mælk ApS, blev udsat for grove overgreb, fordi han insisterede på sin ret til at stå i fagforening.

Det er fuldstændigt uacceptabelt. Overgreb på fagligt aktive hører ingen steder hjemme, og der skal sættes hårdt ind for at forsvare organiseringsfriheden. Desværre er overgrebet mod Florin Porosnicu ikke enestående.

Gang på gang hører jeg fra min kollegaer i venstrefløjsgruppen i EU-parlamentet om massive problemer med social dumping i landbruget. Nogle gange grænsende til slavelignende forhold. Herhjemme er landbruget et af de hårdest ramte erhverv, når man ser på de store problemer med social dumping.

Faktisk udgør landbrugsstøtten den største post på EU’s budget. Hundreder af milliarder af skattekroner bliver der hvert år givet til landmændene i EU. For at modtage støtten skal landmændene leve op til krav om dyrevelfærd og miljøbeskyttelse, men der stilles ingen krav om respekt for retten til faglig organisering.

Det kan ikke være rigtigt. Vores skattekroner skal ikke gå til landmænd, der krænker foreningsfriheden og begår overgreb på fagligt organiserede kollegaer.

Alene i sagen fra Hjerskov Mælk ApS fremgår det af Landbrugsstyrelsens database over landbrugsstøtte, at de to ejere, Torben Pedersen og Brian Nielsen, har modtaget millioner i landbrugsstøtte i 2017-2018, hvor Florin Porosnicu var ansat hos mælkeproducenten.

Derfor fremsætter Enhedslisten nu et ganske simpelt forslag: Landmænd skal respektere foreningsfriheden, hvis de vil modtage landbrugsstøtte.

I disse måneder forhandles der i EU om de kommende års landbrugsstøtte. Jeg vil derfor rejse kravet overfor EU-kommissionen, og Enhedslisten vil i Folketinget rejse kravet overfor den danske regering.

Sammen med den europæiske venstrefløj vil vi kæmpe for at komme overgreb og trusler mod fagligt aktive til livs. Vi skal ikke være til grin for vores egne skattekroner, men sikre at de bidrager til at skabe respekt om den grundlæggende menneskerettighed, det er at kunne være fagligt organiseret. Vi skal ganske enkelt ikke finde os i overgreb fra grådige landmænd.

Dagbladet Arbejderen