Tillod sig at sige nej til overarbejde

Strejke

14. maj. 2019 – 09:20

Hvis skraldemændene ved Remondis i Frederikshavn ikke går i arbejde, så risikerer de at blive fritstillet, når sagen skal for Arbejdsretten igen på torsdag. Konsekvensen er, at renovationsfirmaet kun genansætter dem, de ønsker at beholde.

Finn Jenne, 3F Frederikshavn

Det oplyser Per Thorup, der er faglig sekretær i 3F Frederikshavn, til Arbejderen.

Mandag eftermidddag erklærede Arbejdsretten strejken, der startede onsdag i sidste uge, overenskomststridig. Skraldemændene blev samtidig pålagt en bod for de timer, de ikke har arbejdet.

Det kunne tilsyneladende ikke ryste de nordjyske renovationsarbejdere, der mødtes tirsdag morgen klokken 5:30. Da de skulle stemme om, hvorvidt de skulle fortsætte strejken eller ej, var de 100 procent enige om at lade bilerne blive i garagen.

>>LÆS OGSÅ: Kræver en løsning på 40-50 timers arbejdsuge

Svaret på truslen om at blive fyret lyder: “Det kan de bare prøve på. Vi står sammen nu, og det gør vi også fremadrettet”.

Tillod sig at sige nej til overarbejde

Konflikten i renovationsfirmaet Remondis udspringer af vedvarende overarbejde gennem mere end syv måneder. Den udløsende knap trykkede firmaet på, da to ansatte i sidste uge modtog skriftlige advarsler, fordi de sagde nej til at arbejde over. I ugen inden havde de begge arbejdet omkring 50 timer, har de strejkende oplyst til Arbejderen.

>>LÆS OGSÅ: Skraldemænd i Frederikshavn strejker på tredje dag

Både 3F Forbund og 3F Frederikshavn har forgæves opfordret medlemmerne til at genoptage arbejdet og gå i dialog med firmaet. Ifølge den lokale 3F-afdeling blev det mandag eftermiddag forsøgt at komme i dialog med Remondis, men uden at der kom noget ud af det.

Finn Jenne, formand for 3F Frederikshavn, udtaler:

– I min tid i fagbevægelsen har jeg aldrig mødt en arbejdsgiver, der har været så afvisende for en dialog. Jeg er ret sikker på, at hvis man sætter sig sammen, vil der også kunne findes en løsning.

Remondis mødte ikke op

Remondis var inviteret til møde hos 3F Frederikshavn mandag klokken 11 med henblik på at løse den nu snart ugelange konflikt, men mødte ikke op. Firmaet gentager, at de ikke ønsker at forhandle, før skraldemændene genoptager arbejdet.

– Jeg synes, at det er dårligt, at de ikke kommer. Vi kommer jo aldrig i gang med forhandlinger, hvis de ikke møder op, siger skraldemændenes tillidsmand Palle Jørgensen.

Du kan støtte de strejkende med et beløb – stort som lille – ved at betale via MobilePay på 2680 4730. Mærk beløbet ‘Støtte til de strejkende’. Eller indbetale på reg.nr. 8090 konto nr. 4012434. Også her bedes du bemærke, at beløbet er til støtte for de strejkende.