“Vi forlader EU – væn jer til det”

Interview med britisk fagforeningsmand:
  19. mar. 2019 – 09:21

“Vi forlader EU – væn jer til det”

Fawzi Ibrahim forstår godt, at mange er forvirrede over det, der sker med brexit. “Men bare rolig og hav is i maven. Vi forlader EU. Bare væn jer til det”, siger den britiske EU-modstander fra organisationen Fagforeningsfolk mod EU.

Fawazi Ibrahim: – Det politiske kaos og den totale nedsmeltning i Underhuset overrasker mig ikke, siger Fawzi Ibrahim fra de britiske fagforeningsfolk mod EU.
FOTO: Per Nielsen

Fawzi Ibrahim fra den britiske orrganisation Fagforeningsfolk mod EU ryster på hovedet.

• 75 år og bor i London.
  • Har i 35 år været kasserer i fagforeningen University and College Union, som organiserer ansatte på universiteter og gymnasier.
  • Medlem af ledelsen i organisationen for de britiske fagforeningsfolk mod EU (Tradeunionists against EU – TUAEU).
  • TUAEU samler faglige EU-modstandere på tværs af faggrænser og fagforeninger.
  • Er på rundtur til danske fagforeninger for at informere om brexit.
  • Læs mere om brexit på Brexitcentral. Her skriver både brexit-tilhængere fra både De Konservative og fra Labour.

Fawzi Ibrahim, TUAEU

Der er kaos i det britiske Underhus. Et flertal af politikerne har stemt for midlertidigt at udsætte brexit – briternes udtræden af EU, efter at den konservative premierminister to gange har fået afvist den brexit-plan, hun har forhandlet på plads med EU.

– Det politiske kaos og den totale nedsmeltning i Underhuset overrasker mig ikke. 80 procent af Underhusets politikerne er tilhængere af EU og stemte “remain”. De er alle bitre. Arbejderklassen stemte derimod ja til at forlade EU ved folkeafstemningen for over to år siden, siger Fawzi Ibrahim.

>> LÆS OGSÅ: May er klar til at forsinke brexit

Han sidder i ledelsen af organisationen, “Fagforeningsfolk mod EU”, TUAEU, og har netop besøgt Danmark for at informere fagforeninger om situationen i Storbritannien.

– Bare rolig. Vi skal nok forlade EU. Underhusets eneste opgave er at efterleve folkets beslutning fra 2016, siger Fawzi Ibrahim til Arbejderen.

Brexit-afstemningen fandt sted den 23. juni 2016, og 51,9 stemte for at forlade EU – det svarer til 17.410.742 stemmer. 48,1 procent stemte for at blive i EU.

– Uanset hvad folk i Underhuset siger, har folket talt. Og folket og arbejderklassen har ikke skiftet mening om brexit. Arbejderklassen er i øjeblikket garanten for at forsvare brexit, mener Fawzi Ibrahim.

Han har 35 år været kasserer i fagforeningen University and College Union, som organiserer ansatte på universiteter og gymnasier.

Han henviser til en meningsmåling i sidste uge fra ComRes, som viste, at 44 procent af de adspurgte ikke frygter at forlade EU uden en brexit-aftale. De ønskede blot brexit gennemført her og nu.

– Arbejderklassen er utålmodig. De vil ud af EU nu. De vil videre. Selvfølgelig vil det være bedst, hvis det foregår stille og roligt. Men lige nu er folk ligeglade, siger Fawzi Ibrahim, der bor i London.

May forsinker

29. marts er den officielle dato for britisk udtræden af EU.

>> LÆS OGSÅ: Syv Labour-folk melder sig ud

– Men premierminister Theresa May forsinker dén udtræden og venter til sidste øjeblik, selv om hendes brexit-plan er blevet nedstemt to gange. Det er måske en klog taktik fra hendes side, siger Fawzi Ibrahim, der har undervist studerende på universiteter og gymnasier i eletronik.

Er der fare for en ny folkeafstemning, som det skete i Danmark i 1993?

– Nej. De har aldrig turde foreslå det konkret. De ved, de vil tabe. De tør ikke. Selv om de har brugt millioner af pund på at propagandere for det.

Labour splittet

Fawzi Ibrahim forstår godt, hvis danske arbejdere er forvirrede om brexit. Det skyldes især, at det socialdemokratiske Labour er splittet om brexit. Partiets formand Jeremy Corbyn foreslog i sidste måned en ny folkeafstemning om brexit. Partiets ledelse ønsker en alternativ brexit-plan, der indebærer et “tæt forhold til det indre marked og toldunionen”.

– Det blev Jeremy Corbyn nødt til at foreslå, ellers ville splittesen i Labour fortsætte med uformindsket styrke. Han forsøger at holde sammen på partiet op til næste parlamentsvalg, siger Fawzi Ibrahim.

>> LÆS OGSÅ: LABOUR VIL HAVE FOLKEAFSTEMNING OM MAYS BREXIT-AFTALE

Fawzi Ibrahim gør opmærksom på, at 86 procent af Labours individuelle medlemmer ifølge en meningsmåling fra YouGov i 2018 er imod brexit.

Mange af medlemmerne er helt nye og unge, som har meldt sig ind i partiet for at gøre op med nyliberalismen og bringe Labour til regeringsmagten. De frygter, at brexit vil gøre det sværere at bekæmpe nedskæringer og vil svække de faglige rettigheder og miljøbeskyttelsen.

– Det kan man jo være uenig i, men det er realiteten for Corbyn, siger Fawzi Ibrahim og tilføjer, at der ikke er aktuelle meningsmålinger af holdningen blandt fagforeningsmedlemmerne. I Storbritannien er stort set alle fagforeninger kollektivt medlem af Labour.

– I øvrigt mener vi i TUAEU, at vi kan stole på Corbyn. Labour kan tillade sig at udtale sig om mange ting, da man ikke har regeringsmagten endnu. Det bliver ikke implementeret, siger Fawzi Ibrahim.

Han tilføjer, at Corbyn kun har nævnt en ny folkeafstemning én gang og siden har været tavs om det i de seneste tre hektiske uger.

Hvordan tolker du Corbyns udtalelse om, at Storbritannien skal forblive tæt på EU’s indre marked og toldunionen?

– Han sagde, at det skulle være et tæt forhold til “en” toldunion og “et indre marked”. I øvrigt umuliggør Labours valgmanifest et samarbejde med EU. Manifestet er vedtaget i 2017 af hele partiet og går ind for statsstøtte til industrien og nationaliseringer af nøglesektorer. Hvilket EU aldrig ville gå med til under en eventuel forhandling med en labour-regering. EU ville så absolut vende tomlen nedad, mener Fawzi Ibrahim.

Fagforbund for EU

Det bekymrer ikke Fawzi Ibrahim, at alle de store fagforbunds ledelser anbefalede at stemme remain i 2016 og nu er tilhængere af et “blødt” brexit. Medlemmerne valgte brexit. Uenighederne bunder i den britiske kamp mod nyliberalismen, mener TUAEU-manden.

– Indtil 1984 var alle fagforbund imod EU. Men den daværende konservative premierminister Margaret Thatchers voldsomme angreb på fagbevægelsen betød, at mange vendte sig til EU og dets sociale charter, der måske kunne beskytte dem. Men hvis du i dag spørger medlemmerne i fagforeningerne, er de afgjort imod EU og for brexit, forsikrer Fawzi Ibrahim.

Dagbladet Arbejderen