Medlemsmøde 5.12.2017

Ref. Enhedslisten Frederikshavn – Læsø har afholdt:                                                                                   Side 1.

Medlemsmøde d.5.12.17 kl. 19:00 i Maskinhallen Frederikshavn

Tilstede: Poul Erik, Carsten, Ida, Aage, Johnnie, Flemming, Bjarne (fra 19:20)

1. Valg af referent og ordstyrer.
  2. Godkendelse af ref. fra sidste møde
  3. Evaluering af valget, strategi for vores byrådsarbejde
  4. Regnskab, udgår da Britta har meldt afbud
  5. Mødekalender for 2018. Bestilling af lokaler. Generalforsamling
  6. Opbevaring af valgplakater
  7. Poul-Erik holder ferie, derfor søges hjælp til AU (arbejdsudvalget)
  8. Har vi kræfter til at holde et offentligt møde, hvad skal det indeholde?
  9. EVT

Pkt. 1; Referent, Flemming og ordstyrer Carsten

Pkt. 2; Referatet af 19.11.17 godkendt (tilføjet, pkt. B. + plan og miljø udvalget)

Pkt. 3; Poul-Erik; vi har gjort, hvad vi kunne. Johnnie; kunne være skønt at arbejde mere med at få de yngre årgange involveret i politik. En del af den fremtidige strategi er at `det nye flertal` allerede har bebudet de vil skære i budgettet med 25 millioner i 2018. Åge; Valget gav et skuffende resultat. Ida; tilbagegangen i antallet af stemmer taget i betragtning har vi klaret os godt (holdt vi skindet på næsen) umiddelbart upopulært at være i mod badehotel på Skagens gren. Carsten; er lykkelig over valgets resultat, set med EL briller. Vi har arbejdet godt i de 4 år. Men en bedre fordeling af opgaverne internt i EL kunne have være ønskeligt. Bjarne; forslag til hvad` der kan gøres`! Per Clausen kunne komme og give et bud. Mere dybdegående diskussion af konsekvenserne af at bygge badehotel (kystbeskyttelses loven) + landbrugs politikken, demokrati diskussion; hvad vil vi med kommunen? Pjecen ”Vi har råd” den økonomiske politik, Alternativet og SF og EL. Flemming; Havde forventet et bedre valgresultat stemmemæssigt, synes vi har udnyttet de muligheder vi har haft kræfter til medlemsmæssigt. Fin strategi med valgforbundet ( Alternativet, SF og EL), der sikrede os de afgørende stemmer.

BRAINSTORM: Denne del er en udvidelse af pkt. 3; til inspiration og vedtagelse senere. Carsten mener vi skal lave en nærmere beskrivelse af, hvordan vi arbejder, anvendes til både nye medlemmer og dem vi har ønsker om at rekruttere. Hvor mange medlemmer har vi? Bjarne nævner tredivernes Italien under Bernito Mussolini og fascismens fremfærd, hvor befolkningen stiltiende så til. Selvom Nelson Mandela og ANC m.fl. var afgørende for afviklingen af apartheid i Sydafrika, så har neoliberalismen lagt låg på muligheden for en afvikling af den fattigdom der i dag hersker i landet, med høj kriminalitet til følge. Literatur: anbefaling til læsning; Man kan sagtens være bagklog af Preben Wilhjelm.

Ref. Enhedslisten Frederikshavn – Læsø, d.5.12.17 kl. 19:00:                                                                     Side 2.

Pkt. 3 fortsat . . . Johnnie: Arbejdsmarkedsudvalget (AMU) har et årligt budget på 900 millioner kr. (største kommunale budget). Satspuljen har en defensiv strategi, at tage fra de laveste indkomster og give til ”fattigste”! Den kloge bondemand der lægger om til økologisk drift indbefatter en offensiv strategi! Når vi stiller krav til miljø, natur og sundhed (MARS på havnen) er vi ikke i mod arbejdspladser, som onde tunger påstår! Så er vi offensive i vores budskab! Et bud på et fremtidigt tema kunne være (satspuljen) at invitere Finn Sørensen EL til et debat møde i Maskinhallen.

LÆS: https://org.enhedslisten.dk/medlemsblad/satspuljen-derfor-er-vi-ikke-med

Vi er enige om at forsøge at levendegøre og visualisere ( i billeder) de 2 udvalgs (SU & AMU) muligheder og begrænsninger intern i EL og udadtil i offentligheden. Carsten foreslår, at vi udpeger, finder 2 personer i vores midte til at bakke Ida`s arbejde op i Sundheds & Arbejdsmarkedsudvalget. Johnnie forslår, at vi prøver at finde og beskrive børnevenlige emner i vores fremtidige politiske arbejde.

Pkt. 4; Udgår, sættes på januar mødet 18.

Pkt. 5; Mødekalenderen (foreløbig) 6 måneder frem. Vi har valgt at lægge de kommunalpolitiske møder dagen før byrådsmøderne; 23 januar, 13 februar, 20 marts, 24 april, 29 maj og 26 juni 2018.

Første medlemsmøde 9 januar 2018. Generalforsamling (medlemsmøde) 27 marts 2018. Britta booker.

Pkt. 6. Opbevaring af valgplakater. Johnnie har plads. Vi skal blot tage dem med næste gang vi ses i januar (kun Ø plakaterne, resten kasseres)

Pkt. 7; Poul-Erik holder ferie, derfor søges hjælp til AU (arbejdsudvalget);

Ida vil udarbejde dagordner, Flemming sørger for andre ”sekretærlignende sager” (renskrivning mm) til støtte for Britta der stadig rundsender indkaldelser. Vi vil løbende være i kontakt ( alle 3) via mail og mobil T. Ordningen kører indtil kommende generalforsamling. Booking af lokaler skal ske inden årets udgang. Så hurtigt som muligt!

Pkt. 8; Har vi kræfter til at holde et offentligt møde, hvad skal det indeholde; Det blev foreslået af Åge og Flemming, at vi forsøger at laver et stort offentligt møde i forbindelse med Naturmødet i Hirtshals i maj måned 2018. Flemming skriver og kontakter Maria Reumert Gjerdings sekretær Ida Marxen i folketinget hurtigst muligt, senest uge 50. Booking af lokale i Maskinhallen når datoen er endelig fastlagt.

Pkt. 9; Evt. Regionssekretærens (Rasmus) timeantal vil muligvis skulle reduceres, p.g.a. nedgang i tilførsel af partiskat. Der var et forslag fra Bjarne om at øge vores betaling med + 500 kr. så vi betaler 1500 kr. intet er besluttet endnu. Bjarne varetager bestyrelsesarbejdet i regionen under Poul-Eriks fravær indtil april 2018.

Referent, Flemming Hardy Olsen