EU og det nordjyske sundhedsvæsen

Af Susanne Flydtkjær – regionsrådsmedlem

Hvad har EU og region Midtjylland med det nordjyske sundhedsvæsen at gøre ?  Alting!

I seneste økonomirapportering for Region Midtjylland  okt. 2023 vurderes det at budgetoverskridelsen i 2023  vil være knap 500 mio.

Men hvorfor overhovedet interessere sig for Region Midtjylland her i Nordjylland – i region Nordjylland står vi jo selv med massive problemer med at opnå budgetbalance i 2023 – og har jo sådan set nok at se til.

Forklaringen skal findes i EU – hvor Danmarks tiltræden af Finanspagten – en MELLEMSTATSLIG aftale, som et flertal i Folketinget af samme grund ganske frivilligt har tilsluttet sig – påbyder de tilsluttede medlemslande at have regler om budgetbalance på de offentlige budgetter – Finanspagten stiller krav om, at reglen om budgetbalance skal indføres i national lovgivning.

I Danmark er det sket via Budgetloven. Med budgetloven – har et flertal i folketinget  – udenom Enhedslisten – besluttet at der skal være lofter for hvor mange penge, der må bruges på drift  (og anlæg) i kommuner og regioner. Der er sat kroner og ører på lofterne – som regnes samlet for henholdsvis kommunerne og regionerne.

Ligger der en solid rar  opsparing i kassebeholdningen – hvad der ikke længere gør i Region Nordjylland – ja så må man pænt lade pengene lige passive hen – for de må ikke bruges. For man må ikke gå over det driftsloft  som er besluttet af folketingets flertal. Sker – ja så falder hammeren og regionerne sanktioneres.

Og her er vi så tilbage ved interessen for hvad der sker i Region Midtjylland. For hvis Region Midtjylland går ud af budget året 2023  med en budgetubalance på 500 mio. i overskridelse – og de fire andre regioner opnår budgetbalance – ja så straffes alle regionerne.

Som Indenrigsministeriet lakonisk oplyser på sin hjemmeside :”Hvis de regionale regnskaber viser, at regionerne under ét har overskredet deres budgetter, nedsættes bloktilskuddet tilsvarende. 40 pct. af nedsættelsen fordeles på alle regioner i forhold til udgiftsbehovet, mens 60 pct. fordeles mellem de regioner, der har overskredet deres budgetter.”

Med andre ord – går Region Midtjylland  ud af budget år 2023 med en budget overskridelse på 500 mio. så skal de fire andre regioner bøde med 200 mio. mindre i bloktilskud i 2024. For region Nordjylland vil i runde tal være ca. 20 mio. Som  kommer til at mangle i budget 2024.

Årsagerne i budget overskridelserne kender vi – en kraftanstrengelse af medarbejderne på hospitalerne om at få ventelisterne høvlet ned til, et stadig stigende forbrug af medicin udskrevet af privatpraktiserende læger udenfor regionernes kontrol, mange flere patienter opsøger privat praktiserende læger, prisstigninger på medicin og lægelige artikler i det hele taget.

Alt sammen udgifter  som regeringen – og hermed et flertal i folketinget-  ikke har villet kompensere regionerne for.

I stedet står regionerne til en ” kur”  hvor  regionerne straffes økonomisk. På grund af  EU og et folketingsflertal.

Det kunne være anderledes. Vi kunne have et  sundhedsvæsen som Nordjyderne har fortjent. – hvis den politiske vilje er der – også udenfor Enhedslisten.