Efterår med pesticider på menuen?

Læserbrev: af Søren Egge Rasmussen MF, fødevareordfører for Enhedslisten

Ved at købe økologisk frugt og grønt kan man slippe for størstedelen af giftresterne i maden. Det viser en undersøgelse fra Danmarks Naturfredningsforening.

Søren Egge Rasmussen, tømrer og økologisk landmand

Hvert efterår kommer Fødevarestyrelsen med sin pesticidrapport med data over fundet af sprøjtegifte i fødevarer. Det er de oplysninger, som Samvirket og Danmarks Naturfredningsforening (DN) har brugt i deres oplysning om giftrester i fødevarer.

I konventionel dansk frugt er der giftrester i 52 procent og i konventionelle grønsager 23 procent, hvilket er lavere end i de importerede varer.

Hvis man vil undgå giftrester, så spis økologisk mad.

Det er godt at vi har Fødevarestyrelsen til løbende at kontrollere fødevarer og gribe ind, hvis grænseværdier overskrides.

Slip for pesticiderne

Men det virker fuldstændig utilstrækkeligt, at den giftige cocktaileffekt, når man indtager mange forskellige giftrester, ikke er bedre afdækket. Der bør i højere grad tages hensyn til folkesundheden.

Danmarks Naturfredningsforening har regnet på, at hvis man vælger økologisk for 10 meget spiste fødevarer kan man undgå 75 procent af de giftrester, man udsættes for gennem en ikke økologisk kost.

De ti udvalgte fødevarer er agurker, hvedemel, jordbær, kartofler, pærer, rødvin, salat, tomater, vindruer og æbler. For en gennemsnitsfamilie vil det koste cirka 100 kroner om måneden at foretage denne ændring fra konventionel til økologi på disse fødevarer.

Mens regeringen blot prioriterer mere gødning og flere svin i det konventionelle landbrug i regeringens landbrugspakke, er det interessant at følge de progressive kræfter i landet, der vil en helt anden vej.

Økologisk Landsforening vil i samarbejde med andre øge det økologiske salg frem mod 2020 med 50 procent. Samtidig er Danmarks Naturfredningsforening fremme i skoene med oplysning om pesticidrester og en ny Økologisk Jordbrugerfond, der vil opkøbe landbrug og fremme den økologiske dyrkning.

Og samtidig konkurrerer flere af supermarkederne om at sælge flest økologiske varer. Oktober er i COOP´s butikker blevet til Øktober i en kampagne i samarbejde med DN.

Kommunalvalg er også et økovalg

Det burde være lige til. Vi kan slippe for pesticider i fødevarer, i drikkevand og i naturen ved at producere og købe økologisk. Økologisk mad er for forbrugerne lidt dyrere, men man kan få husholdningsbudgettet til at række længere ved at reducere madspild, spise mindre kød og bruge sæsonens frugt og grønt.

Det er vigtigt, at økologisk mad bliver for alle, derfor er den økologiske mad i skoler, daginstitutioner, hospitaler og plejehjem vigtigt at få mere opbakning til ved kommunal- og regionsvalget i november, som også er et økovalg.

Enhedslisten arbejder for omlægning til 100 procent økologi, og jeg håber at efteråret kan være afsæt for endnu mere økologi og færre pesticider i 2018.

I EU forsøger giftlobbyister at få forlænget tilladelsen til at bruge Round-Up i 10 år mere. Jeg håber, at flere lande vil støtte Frankrig, som arbejder for at forbyde Round-Up. Desværre arbejder den danske regering ikke for at forbyde denne mest brugte sprøjtegift.

Dagbladet arbejderen 20. oktober 2017