Man tror, det er løgn

23. oktober 2017

Enhedslisten: Post-aftale er utilstrækkelig lappeløsning

Henning Hyldested MF

Den danske og svenske stat har præsenteret en fælles aftale, der skal bringe PostNord ud af krisen. Men det er en utilstrækkelig lappeløsning, lyder det fra Enhedslisten.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, siger:
  •  Det her er en utilstrækkelig lappeløsning. Det får måske PostNord Danmark ud af krisen nu og her, men hvad er det for et postvæsen, vi vil have? De praler af , at der ikke er lagt op til serviceforringelser,  men i dag kan et brev altså også være fem dage undervejs. Så er det svært at levere meget ringere service.
  • Det afgørende for os i Enhedslisten er, at vi sikrer et postvæsen, der leverer høj kvalitet. Altså et der deler breve og pakker ud til danskerne 5-6 dage om ugen, i alle afkroge af landet og som drives med ansatte i faste stillinger til overenskomstmæssig løn.
  • Man kan lige så godt erkende – en gang for alle – at med de faldende brevmængder er det nødvendigt med statstilskud for at drive et postvæsen af høj kvalitet. Konkret foreslår vi i Enhedslisten, at vi udskiller den del af PostNord Danmark, der sørger for, at vi lever op til befordringspligten. Derefter skal vi genskabe det danske postvæsen, som skal køre med statstilskud.
  • Man tror, det er løgn, men i den dansk-svenske aftale står der sort på hvidt, at målet fortsat er, at PostNord Danmark skal give overskud. Det er jo et blålys. Målet burde ikke være at tjene penge. I stedet burde vi fokusere på at skabe et postvæsen, der er til gavn for danskerne.