Landstrøm til krydstogtskibe

På foranledning af Poul Erik Andersen bringer vi her et aktuelt indlæg om hvor langt fremme i skoene Nordjylland er i udviklingen af Landstrøms anlæg i forbindelse med den tiltagende krydstogtturisme i Skagen i særdeleshed og ude i landet som helhed. Vi bringer her artiklen fra Søfart
Der hersker ingen tvivl om, at det politiske liv langt hen ad vejen er nødt til at gå hånd i hånd med erhvervslivet for at skabe grønne vedvarende løsninger.
fho web

Powercon lander rekordregnskab og rekordordre

Af Maria Berg Badstue Christensen

2. december 2019 12:39

I et telt på pladsen foran Powercons produktionshaller i Hadsund slår et par af virksomhedens 45 ansatte deres folder. Der er også taget en barak i brug.

Årsagen er, at antallet af ansatte er øget markant det seneste år, ligesom både omsætning og overskud har taget et gevaldigt hop i den helt rigtige retning.

Fremgangen skyldes mange ting – ikke mindst at den omkostningstunge del af udviklingsprocessen inden for landstrømsanlæg er ved at være slut.

– Vi synes jo det gik okay sidste år, siger medejer Peter Castberg Knudsen på ægte nordjysk manér og tilføjer:

– En af årsagerne til, at vi fortsætter den positive kurve er, at vi nu har fået nogle produkter ind i vores sortiment – her tænker jeg på landstrøm – til en fornuftig pris. Det arbejde vi udførte, og de tunge udviklingsomkostninger vi tog for år tilbage, bærer nu frugt, siger han.

Læs også: Rangliste: Her er de største batteripakker i dansk søfart

Resultatopgørelsen udviser et resultat på 6,4 mio. kroner mod 3,5 mio. kroner året før. Bruttofortjenesten er steget fra 16,3 mio. kroner til 25,6 mio. kroner. Antallet af ansatte er også øget markant fra cirka 20 ansatte i starten af regnskabsåret 2017/2018 til 45 ansatte i dag.

Ikke på vej væk fra vindenergien

Powercon beskæftiger sig med to overordnede områder. Den førnævnte levering af landstrømsanlæg samt udvikling af store frekvensomformere og testudstyr til energibranchen. Det er dog det maritime og de store landstrømsanlæg, der efterhånden har fået overtaget.

– Vi henter 70 pct. af omsætningen på landstrøm, og det er også en stor del af det, der bærer overskuddet, siger Peter Castberg Knudsen.

Når det så er sagt, vil han gerne understrege, at Powercon ikke er ved at lægge vindbranchen bag sig.

Læs også: Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

– Vi er ikke ved at forlade vindbranchen. Vi ser stadig en masse spændende projekter til vind. Landstrøm har bare overhalet i forhold til fordeling af omsætning, siger han,

Fordelingen 70/30 kommer også til at være situationen i fremtiden.

– 70 pct. af omsætningen skal komme fra landstrømmen, mens store frekvensomformere og testudstyr til energibranchen skal levere de 30 pct., siger han.

Største ordre nogensinde

I det seneste år er der drysset ordrer ned over Textilvænget i Hadsund. Der skal langes en del store landstrømsanlæg over disken. Blandt andet til krydstogtskibene i Bergen og Rostock. Men når Peter Castberg Knudsen siger, at Powercon ikke er ved at lægge vindbranchen bag, så er der noget om det.

Her i løbet af efteråret har Powercon nemlig landet en stor ordre på testudstyr til vindbranchen.

Læs også: Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Fordelingen 70/30 kommer også til at være situationen i fremtiden.

Største ordre nogensinde

– Vi ser meget lyst på fremtiden og er hele tiden på udkig efter nye medarbejdere – og det er inden for både vindenergi og landstrøm, understreger han.

Som minimum en fordobling

Powercon har i løbet af de seneste år leveret det ene gode regnskab efter det andet. En tendes, der fortsætter, vurderer Peter Castberg Knudsen.

– Vi ser lyst på begge brancher, og vi er kommet godt i gang med indeværende regnskabsår. Alene siden sommerferien har vi lukket to store ordrer på landstrøm og ordren til R&D på LORC-projektet, siger Peter Castberg Knudsen, der, på ikke særlig nordjysk facon, allerede spår om fordoblinger, når regnskabsåret afsluttes næste sommer.

Læs også: Grenaa Havn har købt mobilt landstrømanlæg

– Det bliver som minimum en fordobling på omsætningen. Om vi kan fastholde overskudsgraden er uvist. Det må tiden vise, siger han.

Læs også: CMP og DFDS etablerer landstrøm i København

PowerCon A/S