Sund, billig, klimakærlig mad i Ø’en

I 2022 har vi i Danmark haft en fantastisk dejlig sommer, men på de varmeste dage kan vi godt fornemme, at det vil være rigtig svært, hvis det bliver meget varmere, i meget længere tid.

Selv om vi har nydt sommeren, har det været næsten umuligt at undgå at høre om død og ødelæggelse i landene meget nær ved os, f.eks. resulterede en 10 dage lang hedebølge i Europa i juli i ukrontrolerbare naturbrande, og mange døde. I Spanien er over 500 døde af de høje temperaturer, i Portugal har myndighederne registreret 1062 døde på grund af hedebølgen,og i England er der målt de højeste temperaturer nogensinde. Konsekvenserne af temperaturerne var blandt andet, at Google blev nødt til at trække stikket i sine kæmpe datacentre for ikke, at varmen skulle ødelægge deres maskiner.

Forskerne har ventet den ændring af klimaet med de følger af tørke, hede, ekstrem-regn, naturbrande og mangel på fødevarer, som nu er indtruffet, men de er blevet overraskede over, at klimaændringerne er så fremskredne allerede. De havde forventet den udvikling, vi har i år, ville indfinde sig om 5-10 år.
Det er en indlysende nødvendighed at sætte fart på den grønne omstilling på alle de måder, vi kender.

Et vigtigt fokus for at bremse klimaændringerne er de ændringer, vi selv kan gøre i det daglige. ændringer i forbrug og levevis, specielt ændring af madvaner vil være et vigtigt bidrag.

At gå fra at spise meget kød til at basere sin kost på planter vil bremse overforbruget af ressourcer. Desuden vil det være godt for vores sundhed, hvis vi lærer, hvordan vi dækker vores behov for næringsstoffer gennem mere plantebaseret kost og meget mindre kød. Vigtigt er det også, at det er muligt at spise billigere på den måde, hvilket rigtig mange af os bliver nødt til i den kommende tid, med stærkt stigende fødevarepriser.

I Verdensmålsugen 5.-11. september i Frederikshavn Kommune sætter Enhedslisten fokus på plantebaseret kost. Du er mandag, tirsdag, onsdag og torsdag velkommen i Ø’en, vores hus i Th. Bergsgade 8 i Frederikshavn.

Her kan du få smagsprøver på sunde, billige plantebaserede retter. Du kan affotografere opskrifterne og stille spørgsmål.

Rød-grønne hilsner

Ida Skov