Hjælp din nabo og vores offentligt ansatte

13:03.2020

kære medlem af Enhedslisten

Jeg er klar over, at mange fik et chok i går aftes (onsdag kl. 20:30). Overskrifter om, at Danmark lukker ned på grund af Corona-virussen, fik rigtig mange til at blive bange. Det vil jeg gerne sige lidt om.

Det er en alvorlig tid, og vi skal stå sammen. Det gør vi paradoksalt nok bedst ved at holde os lidt på afstand af hinanden.

Men vi må ikke gå i panik. Dele af Danmark er lukket ned. Men ikke hele Danmark. Privatansatte skal måske arbejde hjemme, men ellers gå på arbejde. Vi skal ikke gå til store koncerter, men vi skal selvfølgelig stadig handle helt almindeligt ind, gå rundt på gaden og have en hverdag, men med mere omtanke.

Hjælp din nabo og vores offentligt ansatte
Til gengæld er det en god ide, at vise overskud over for dem, der har det svært nu. Hvis din naboer er kronisk syge, er de i risikogruppen. Hjælp dem med at købe ind, så de ikke skal gå ud. Besøg din bedstemor, men nøjes med at vinke uden for vinduet. Bliv hjemme, hvis du er syg – også selvom du godt kunne slæbe dig af sted.

Og støt de stærke og dygtige offentligt ansatte, som arbejder i ældreplejen og sundhedsvæsenet. De er velfærdens helte, men de er mere pressede end nogensinde før. Send dem tanker, men hjælp dem allerhelst ved at overholde anvisninger, så du ikke spreder smitten hurtigere.

Hastelovgivning og vores frihedsrettigheder
I Folketinget behandler vi i dag og i morgen en række hastelovforslag. Der er flere forslag, som er meget vidtgående i forhold til de frihedsrettigheder, som Enhedslisten altid er bannerfører for. Det vil for eksempel være muligt for myndighederne at forbyde forsamlinger over 100 personer, tvinge borgere i karantæne, hvis de formodes at være smittet, og at gå ind i hjemmet hos formodede smittede uden retskendelse. Det er ikke sikkert, det bliver nødvendigt, men ministeren får kompetence til at sætte det i værk.

Det er meget indgribende. Formentlig det mest indgribende i nyere tid. Det må aldrig blive en permanent del af dansk lovgivning. Derfor har vi selvfølgelig betinget os, at lovgivningen automatisk udløber igen, og at borgerne altid vil have mulighed for at klage til en domstol. Vi foreslår samtidig, at loven skal revideres af Folketinget hver tredje måned.

Forhåbentlig er vi alle sammen nu så opmærksomme på smittefare og gode til at følge anvisningerne, at det ikke bliver nødvendigt at tage loven i brug. I Enhedslistens folketingsgruppe er vi meget opmærksomme på at sikre os alle sammen mod smitte og passe på de udsatte, mens vi også passer på frihedsrettighederne

Vi arbejder for mere økonomisk tryghed
Der er mange, der allerede står i en svær økonomisk situation som konsekvens af epidemien. Mange er allerede blevet fyret, eksempelvis i restaurationsbranchen. De timelønnede vikarer, de små enkeltpersonsvirksomheder, freelancere og andre i løse ansættelser går en meget svær tid i møde, hvor bunden kan blive slået ud af deres privatøkonomi.

I Enhedslisten arbejder vi hårdt for at sikre særlig kompensation og støtte til dem, der er allermest i fare for at miste indtægt, og for at udvide dagpengeperioden, så der er tryghed til alle, der mister deres arbejde. Samtidig arbejder vi for at sikre, at der bliver taget hånd om socialt udsatte, hjemløse og mennesker med handicap.

Vi vil fra Enhedslisten side i hvert fald gøre alt, hvad vi kan, for at alle kommer så godt som muligt igennem.

Pas godt på hinanden.

Mange hilsner,
Pernille Skipper, Politisk ordfører

Hvad kan du gøre?
Tilmeld dig Røde Kors hjælpernetværk, hvis du har brug for hjælp eller du gerne vil være frivillig hjælper.
Læs mere og tilmeld dig her.Hvad gør Enhedslistens Landsorganisation?
Læs mere her om tiltag og anbefalinger internt i Enhedslisten her.