Klassetrin samles på Sæbygaardskolen.

Bump på skolevejen i Sæby

Skolestruktur: – Ganske urimeligt og tilsidesættelse af demokratiske principper, mener skolebestyrelserne

FREDERIKSHAVN: Efter to måneders debat, underskriftsindsamlinger, Facebookgrupper og utallige læserbreve og mails til politikerne er løbet kørt. Uden at der er flyttet et komma

Fordelingen af elever på de to Sæby-skoler ligger fast: Fra næste skoleår møder 0.-4. årgang ind på Sæby Skole, mens 5.-9. klassetrin samles på Sæbygaardskolen. Og begge skolebestyrelser undrer sig. Over fordelingen og over processen. I en fælles udtalelse fra de to skolebestyrelser får politikerne tørt på.

-Konsekvenser for samarbejde

To gange har B&U spurgt bestyrelserne til fordelingen af skoler og klasser for så at beslutte en model, som skolebestyrelserne ikke er blevet præsenteret for.

– Ganske urimeligt og en tilsidesættelse af de demokratiske principper, skriver skolebestyrelsernes formænd, der samtidig efterlyser dokumentation om de økonomiske konsekvenser af modellen, der nu er vedtaget.

– Skulle man mod forventning vælge at gennemføre modellen, kan det få store konsekvenser for det fremtidige samarbejde på skolerne, lyder advarselen, som byrådet altså valgte at overhøre. Skolebestyrelserne er bekymrede for, at børnefamilier fremover fravælger Sæby som bosætningsby, når man fjerner den tryghed og nærhed, som Sæby tilbyder i dag.

– Bump på vejen

Samme bekymringer fremførte Ida Skov (EL), Lars Oldager (DF) og Mette Hardam (V) på onsdagens byrådsmøde, hvor Mette Hardam roste Ida Skovs mod til at forfølge sagen.

Borgmester Birgit Hansen (S) erkendte, at “der har været bump på vejen”, og at forløbet ikke lige står til at vinde nogen skønhedskonkurrence som den ideelle måde at gøre tingene på.

– Det er aldrig skønt at skulle spare 40 millioner på børneområdet, og det er aldrig skønt at skulle spare på skolerne. Vi er valgt til at træffe beslutninger. Det får vi ingen sympati for i dette tilfælde, for der bliver ikke 0.-9. klasse på begge skoler i Sæby, men jeg står på mål for lovligheden i beslutningen, sagde Birgit Hansen.

Hun lovede Ida Skov at drøfte byrådsmedlemmernes arbejdsbetingelser på næste formandsmøde.

– Splittelse i Sæby

I følge formanden for børne- og ungdomsudvalget (B&U), Christina Lykke Eriksen (SF), er der splittelse blandt forældrene i Sæby om, hvordan eleverne bør fordeles.

– Det er hvad jeg kan læse ud af de mange henvendelser, jeg har fået, sagde Christina Lykke Eriksen, der afviste, at noget skulle være holdt hemmeligt.

– Tværtimod. Det er enormt kompliceret stof, og vi har oven i købet stillet en direktør til rådighed for hver partigruppe, så alle kunne få svar på de spørgsmål, der har været.

– Loven om hvad der skal i høring er fulgt, men det ér svært at træffe svære og upopulære beslutninger, som her hvor det handler om en stor del af Sæbys børnefamilier.

– Vi har ikke gjort det, fordi vi vil forandre alting, men fordi det er en del af en proces, hvor vi skal spare 50 millioner kroner, sagde B&U-formanden.

af Hans Christensen, [email protected] Twitter:@hachug

19 november 2014 – kl. 18:30 – af Flemming Hardy Olsen (WebAnsvarlig)