Nyhedsbrev om valget

Kære medlem af Enhedslisten

Knap 200.000 personer har stemt på Enhedslisten. 102 byrådsmedlemmer og 12 regionsmedlemmer. Så meget opbakning fik Enhedslisten ved kommunalvalget, og det slår en afgørende ting helt fast: Enhedslisten er definitivt slået igennem lokalt og regionalt. Vi er et reelt landsdækkende parti.

De sidste fire år har vi vist vores værd i hele landet, i mere end 70 kommuner og alle regioner. Og i går gik rigtig mange mennesker ned i stemmeboksen og gav os opbakning til at fortsætte de næste fire år med vores kamp for den grønne omstilling, mere tryghed og den nære velfærd. Det kan vi alle sammen være rigtig stolte af.

Succesen er gentaget
I 2009 havde Enhedslisten 14 byrådsmedlemmer i hele landet. Men i 2013 sprang vi alle forventninger og fik mere end 100 nye mandater til hele 119. Vi blev repræsenteret i alle regionsråd og fik borgmester- og rådmandsposter i Odense, Aalborg og København. Selvom vi i går gik en smule tilbage nu, fik vi overordnet slået en tyk streg under vores succes og nye status som parti, der både lytter og slås i hele landet. Vi har formået at gentage succesen.

På landsplan fik vi 6,0 % i kommunerne og 6,2 % i regionerne. Det er et rigtig pænt resultat i forhold til de 6,9 % ved sidste valg. Og samtidig kom vi ind i byrådet i nogle kommuner, som ikke før har haft et enhedslistemedlem – Hillerød, Vejen og Randers. I København blev vi igen byens næststørste parti og fik flere stemmer end sidst.

Nye partier og en anden situation
Nogle vil måske i dag være lidt skuffede. Og det er måske forståeligt nok, for selvfølgelig ville vi gerne være gået frem i forhold til sidst. Men siden sidste valg i 2013 er Alternativet kommet til, og socialdemokraterne og SF sidder ikke længere i en historisk upopulær regering. Det påvirker selvfølgelig vores resultater. Og hvis vi ikke havde knoklet gennem de sidste fire år og bevist vores værd, og hvis vi ikke havde ført en kanon valgkamp, ville det formentlig have set helt anderledes ud. Vi har god grund til at være stolte, glade og ikke mindst huske at rose os selv og hinanden for et fantastisk arbejde på tværs af Danmark.

Borgerne vil et rødere og grønnere Danmark
Samtidig er Venstre og Dansk Folkeparti gået tilbage, og Nye Borgerlige fik kun ét eneste mandat. Højrefløjen har lidt et nederlag, og vælgerne har altså bevæget sig væk fra partier, der står for fremmedfjendskhed, privatisering af velfærd, skattesænkninger og øget ulighed. I stedet ser det ud til, at rigtig mange danskere ligesom Enhedslisten ønsker et tryggere og mere lige Danmark med plads til alle. Og dét er måske valgets allervigtigste nyhed og største succes.

Vi har ført valgkampe med et stærkt lokalt præg og samtidig trukket en fælles tråd gennem hele landet. Vi har sammen vist, at uanset hvor i landet man bor, så er et kryds ved Enhedslisten en stemme på en kandidat, der knokler for en rød og grøn verden. Det er hamrende godt gået.

Mange hilsner
Pernille Skipper, politisk ordfører
Per Clausen, hovedbestyrelsen

Vi har samlet alle Enhedslistens valgresultater på vores hjemmeside. Læs mere her.