EU og danske vilkår

14.03.2014. Reel løsning bliver afvist

I dag har vi måttet konstatere, at vi ikke kommer videre i forhandlingerne med regeringen om børnechecken. For det er desværre tydeligt, at regeringen ikke tager EU’s indblanding i vores velfærd og arbejdsmarked alvorligt.

Regeringen vil ikke beskytte danske vilkår
Under forhandlingerne gjorde regeringen det klart, at de ikke vil indføre markante tiltag mod social dumping. De har lagt nogle udmærkede, men helt utilstrækkelige ting på bordet. Tilsammen opvejer de på ingen måde de negative konsekvenser af, at EU tvinger os til at acceptere, at børnechecken kan forlade landet.

Og denne sag er bare endnu et trist eksempel på, at regeringen slet ikke tager problemet med EU’s indblanding i danske forhold alvorligt.

Reel løsning bliver afvist
I Enhedslisten har vi hele tiden sagt, at skal vi acceptere, at børnechecken kan sendes ud af landet, så skal vi samtidig have et effektivt værn mod social dumping. For børnechecken bliver netop misbrugt af arbejdsgivere til at presse danske løn- og arbejdsvilkår.

Vi har foreslået en konkret løsning: En lov, der sikrer danske løn- og arbejdsvilkår ved kontrakter med kommuner og regioner, ligesom i statslige kontrakter. Men regeringen har afvist dette og ikke selv lagt seriøse alternativer frem.

Hvis regeringen skifter spor, står vi klar
Reel sikkerhed mod, at børnechecken misbruges til social dumping, vil regeringen altså ikke give os. Derfor har vi meddelt dem, at vi ikke ser grund til at fortsætte forhandlingerne.

Men vi er naturligvis klar til at vende tilbage til forhandlingsbordet, hvis regeringen sender os et nyt tilbud om seriøse tiltag mod den sociale dumping.

Med venlig hilsen,
Finn Sørensen,